torsdag 1. mars 2012

Ting som er forskjellig fra Norge

MAT:

Her kan vi velge å kjøpe melk med eller uten datomerking. Den uten kaller seg "Ever Fresh" noe som på godt norsk betyr at den er blitt tilsatt noe som kanskje ikke er altfor sunt å få i seg masse av.

På butikken er det bare tre typer brød å velge mellom. Da jeg ikke er en stor brødspiser selv, er dette nok for min del. Dersom du vil ha noe annet enn "White Bread", "Brown Bread" (ja, til og med melet er merket med farger. Står ingenting om hva det egentlig innegholder) eller rugbrød, må du nok ta fram bakeevnene dine.

Kjøtt. Dette finnes det masse av! Hele tiden kan man se noen som spiser kjøtt. Ett av de første spørsmålene vi fikk var "Er noen av dere vegetarianere?". Hvorfor? Jo, dersom man ikke spiser kjøtt, blir kosten bestående av ganske mange posjoner med gresk salat (dette dersom du ikke ønsker å lage maten selv).


JOBB:

Noe som kan være ganske frustrerende, som vi har fått merke, er at tempoet i arbeid her ikke er det samme som hjemme. Hver dag på vei til og fra jobb kjører vi forbi noen som holder på med veiarbeid. Dette er jo flott, da de holder veiene gode å kjøre på.
Derimot er det antallet av arbeidere som skal til for å utøve dette asfalt-lappe-arbeidet som jeg har bitt meg merke i. Her er det snakk om en hel skokk med folk, kanskje ti, som står å ser på den éne personen som legger asfalt på en veibit ikke større en et a4-ark.

Kanskje er dette et dårlig eksempel, da det skjer mer eller mindre på samme måte i Norge. Bare med større maskiner.

KJØRING:


...eller tuting som det kan kalles her. På veiene rundt om i Windhoek kommer man seg ikke langt uten at man hører tuting fra en eller annen retning. Dersom en ikke legger seg på hornet her, har man visst ikke rett til å kjøre. Alle skal vite til en hver tid hvor alle de andre bilistene i hele byen er.

Hva tuting betyr i Norge:

"Ikke gjør sånn!" (Altså et nødsignal.)

Hva tuting betyr i Namibia:

"Ikke gjør sånn!"
"Det er rødt lys. Stopp!"
"Det er grønt lys. Kjør!"
"Nå gjør jeg sånn... bare så du vet det..."
"Unna vei! Her kommer jeg!"
"Jeg er en taxi, og jeg er ledig"
"Pokkers taxi!"
"Hei!"

og ikke minst:
"Jeg tuter bare fordi alle andre gjør det..."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar