torsdag 8. mars 2012

Helgatur

Vi bestemte oss tidlig forrige uke at vi ville bort i helga, så vi pakket det nødvendige og vendte nesen bort fra Windheok. Ganske deilig å komme bort egentlig. Denne turen ga oss en nødvendig påminnelse om at vi faktisk er i Afrika!
Vi kjørte mot flyplassen, og tok derfra inn på en vei som bestod av sand. Ikke grå sand som jeg er kjent med fra før. Her skiftet det mellom rød, gul, oransje og mange andre farger. Da vi fortsatt ikke har fått fikset bilen var vi litt skeptisk når det kom til å faktisk kjøre på denne sandveien som faktisk hadde fartsgrense på 120...
Veien var faktisk overraskende snill mot både bil og nordmenn, men vi holdt oss under farstgrensa, for å si det sånn.

Etter å ha kjørt ca en time på denne veien, skulle vi ta av inn på enda en vei. Vi kjørte inn porten som bekreftet vi var på riktig vei, selv om GPSen til Hildegunn sa seg uenig i dette. Her var det snakk om traktorvei! Det var et stille øyeblikk i vår Toyota Corrolla hvor vi tenkte på å snu, men hadde vi bestillt hotellrom, skulle det jammen meg brukes!

Etter en felles innpust listet vi bilen frem over stein, vann, og, ja, alle elementer sett bort fra ild egentlig. Dette elementet kunne fort blitt en del av reisen det også, da bilen ikke akkurat er en off-road-type. Selv om det tok litt tid, kom vi oss faktisk frem. Det sier litt om bilen vår når de ansatte på hotellet ser på bilen og veien vi har kjørt, for så å se på oss i vantro. "Where there's a will, there's a way!"

Hotellet, eller lodge'n, vi hadde bestillt rom på het "N/a'an ku sê" (navnet er mer eller mindre umulig for meg å uttale da det inneholder både en og to klikkelyder.)
Det ligger vakkert plassert midt ute i det ville afrikanske landskapet. Likevel hadde det alle de bekvemmeligheter vi ønsket for helga, og vel så det!

Vi fikk en meget avslappende helg med god mat, øl ved bassenget, og jeg og Tor Sivert fikk endelig dra på safari!
N/a'an ku sê driver med "animal rescue" (her finnes det sikkert et godt norsk ord, men dessverre begynner mitt norske ordforråd å minke. Blir spennende å se meg kommunisere når jeg kommer hjem). De tar inn dyr som enten er skadet eller for unge til å klare seg selv. Mange av dyrene kommer som unger hvis mor er blitt skutt av en bonde. (naankuse.com)



Dette var vår midertidige hjem i helga. Mye mer spennende enn et vanlig hotellrom.




Inni hytta. Jeg og Hildegunn delte rom, Tor Sivert hadde en hytte for seg selv.




"A shower with a view"




Avslapping på høyt (eller lavt?) nivå. Dersom noen føler de er flinke på sveising, vil jeg legge inn en bestilling på en sånn stol. Hadde passet meg utmerket å ha en sånn på hytta.

1 kommentar:

  1. Jeg bestiller også stol fra evt. sveisere!!! ;D
    Et kvarter i den var rekreasjon i seg selv... <3

    SvarSlett